Δευτέρα 10 Ιουνίου 2013

ΔΕΛΦΙΚΟ ΤΟΠΙΟ... ΑΛΛΟΙ ΤΟ ΚΑΘΑΡΙΖΟΥΝ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΤΟ «ΚΑΘΑΡΙΖΟΥΝ».

 




Τις τελευταίες μέρες και για πρώτη φορά μετά από τριάντα χρόνια από την θεσμοθέτησή του, παρακολουθήσαμε την Δημοτική Αρχή της εδαφικής περιοχής του Δελφικού Τοπίου να ασχολείται θετικά με αυτό. Ποτέ μα ποτέ στο παρελθόν, κάποια από τις Κοινότητες ή τους Δήμους της δεκαετίας του 80’ ή του μετέπειτα Καποδιστριακούς Δήμους δεν είχε πράξει οτιδήποτε σχετικό. Ούτε καν το 1987 όταν το Δελφικό Τοπίο εντάχθηκε στον κατάλογο με τα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Σε κανένα χωρίο δεν υπήρξε όχι μία γιορτή αλλά ούτε καν ενημέρωση των κατοίκων για ένα γεγονός που σε όλα τα άλλα σημεία του κόσμου έχει αποτελέσει λόγο αγωνίας μέχρι την έγκριση και πανηγυρισμών στην συνέχεια και λόγω της αναγνώρισης των τοπικών Πολιτιστικών αξιών αλλά και για καθαρά οικονομικούς λόγους.
Ο μοναδικός τρόπος να προστατευτεί μία κατοικημένη περιοχή με ιδιαίτερα στοιχεία όπως τα Μνημεία της UNESCO είναι να μπορέσουν οι κάτοικοί της να ζήσουν από τα στοιχεία αυτά. Προς την κατεύθυνση αυτή άλλωστε κινείται εδώ και χρόνια και η ίδια η U.N.E.S.C.O. για το σύνολο των Μνημείων. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το Κέντρο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από το 2004 έχει υπογράψει συμφωνία με την ταξιδιωτική εταιρεία Jet tours, μέσω της οποίας έχουν διοργανωθεί εκπαιδευτικά εργαστήρια για ταξίδια σε μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς, με στόχο την προβολή της ίδιας της σύμβασης μέσω αυτών των δραστηριοτήτων, με πολλαπλά οφέλη για τις χώρες όπου έχουν ήδη οργανωθεί ειδικά σεμινάρια σε τοπικούς ξεναγούς για προορισμούς όπως την Αίγυπτο, το Μάλι, το Μεξικό, το Μαρόκο, την Τανζανία, την Ταϊλάνδη, την Τυνησία κ.α. Μεταξύ άλλων, το Κέντρο συμμετείχε το 2004 στη μεγαλύτερη διεθνώς εμπορική έκθεση ταξιδιών και τουρισμού (International Tourism Exchange-ITB) προβάλλοντας τα U.N.E.S.C.O Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς.
Τι γνωρίσαμε εμείς οι κάτοικοι του Δελφικού Τοπίου για όλα αυτά; Τίποτα; Οι Αιρετοί μας, όχι μόνο τα αγνόησαν (σε επίπεδο που μπορούμε άνετα να ισχυριστούμε ότι τα κρατούσαν μυστικά) αλλά όλα αυτά τα χρόνια πλήθος Αιρετών χρησιμοποιούσαν συστηματικά τους περιορισμούς του Δελφικού Τοπίου για να δικαιολογήσουν όλα τα δεινά του τόπου. Δεινά που όσο περνάει ο καιρός αποδεικνύεται ότι οφείλονταν και οφείλονται στην δική τους ανικανότητα. Δεινά που στο βαθμό που οφείλονταν στην κακή ή επιλεκτική εφαρμογή του Δελφικού Τοπίου, αφορούσαν αποκλειστικά και μόνο δικές τους και πάλι ευθύνες. Τα ίδια χρόνια, συγκεκριμένοι κύκλοι ανθρώπων πολύ κοντά στους Αιρετούς «εχθρεύονταν» συστηματικά το Δελφικό Τοπίο. Μαζί με την δράση συνειδητών και παρασυρόμενων «παπαγάλων» του καφενείου, μας «έσπρωχναν» να μην κοιτάμε σαν τοπικός πληθυσμός τι μπορούμε να κερδίσουμε από το Δελφικό Τοπίο αλλά να το βλέπουμε σαν τον «μπαμπούλα» που φταίει για όλα. Ακριβώς όπως βόλευε μιας και έκρυβε την ακαταλληλότητα των Αιρετών μας. Και ο φαύλος κύκλος έκλεινε και όλα ήταν καλά για κάποιος λίγους και χάλια για όλους τους άλλους.
Τι άλλαξε; Πώς και ξαφνικά η σημερινή Δημοτική Αρχή ενδιαφέρθηκε για το Δελφικό Τοπίο; Ο τηλεοπτικός Σταθμός Σκάι και η PLANET την δουλειά τους έκαναν. Και συγχαρητήρια σε όλους αυτούς τους πολίτες και Συλλόγους που έτρεξαν να συνδράμουν εθελοντικά στον καθαρισμό του Δελφικού Τοπίου δείχνοντας ότι οι «παπαγάλοι» απέτυχαν.
Η Δημοτική Αρχή όμως τι ρόλο παίζει; Τι να της καταλογίσουμε;
To ρήμα καθαρίζω εκτός από το σύνηθες νόημά του έχει και ένα άλλο που αφορά τον υπόκοσμο, τις συμμορίες και τις εγκληματικές δραστηριότητες. «Καθαρίζω» για κάποιους σημαίνει δολοφονώ, εξολοθρεύω οριστικά. Χωρίς να υπονοείται τίποτα για σύνδεση με υπόκοσμο και συμμορίες , ο κάθε πολίτης που έχει παρακολουθήσει την δράση της παρούσας Δημοτικής Αρχής του Δήμου Δελφών από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε μέχρι σήμερα, μπορεί άνετα να χρησιμοποιήσει αυτό το νόημα του «καθαρίζω» και να ισχυριστεί ότι η παρούσα Δημοτική Αρχή έχει κάνει μέχρι σήμερα ότι μπορεί για να «Καθαρίσει» το Δελφικό Τοπίο. Να το καταστρέψει οριστικά και αμετάκλητα.
Με την ανάληψη των καθηκόντων της το 2011 το καλοκαίρι κατέθεσε πρόταση προς το ΚΑΣ για την Ζώνη Β’ του Δελφικού Τοπίου χωρίς να ενημερώσει κανέναν. Χωρίς διαβούλευση με τους Πολίτες, χωρίς Δημοτικό Συμβούλιο, στην πρόταση κυριαρχούσε η προσπάθεια «νομιμοποίησης» των κραυγαλέων καταπατήσεων του Δελφικού Τοπίου στα Τουμπανάρια και στο Λαρνάκι. Η στάση αυτή συνεχίστηκε σε κάθε απόφαση που κλήθηκε να πάρει σχετικά και το 2011 και το 2012. Και το αποκορύφωμα, μόλις τον Φεβρουάριο του 2013 η παρούσα Δημοτική Αρχή ψήφισε πρόταση για το Δελφικό Τοπίο όπου χαρακτηρίζει το λιμάνι του Τοπίου και της ευρύτερης περιοχής (ζώνη Β’ Δελφικού Τοπίου) μεταλλευτικό – βιομηχανικό. Και αυτό όχι χάριν μιας ευρύτερης βιομηχανικής ανάπτυξης που θα καταστρέψει τις ποιο ορατές για τον επισκέπτη περιοχές του Δελφικού Τοπίου αλλά θα προσφέρει οικονομική λύση στην τοπική κοινωνία αλλά χάριν αποκλειστικά και μόνο των οικονομικών συμφερόντων της γνωστής «εκλεκτής» των Αιρετών μας S&B (και της όμοιας ΕΛΜΙΝ προσφάτως). Μόνο όφελος για την τοπική και Εθνική οικονομία ασήμαντα λίγες θέσεις εργασίας σε ένα ήδη δοκιμασμένο επί δεκαετίες αποτυχημένο παραγωγικό μοντέλο. Αντίτιμο η τεράστια ζημιά με τον οριστικό αποκλεισμό κάθε προοπτικής τουριστικής ανάπτυξης και τον χαρακτηρισμό των προϊόντων του ελαιώνα ως προερχόμενα από βιομηχανική περιοχή. Το αποκλεισμό δηλαδή κάθε ελπίδας για εργασία για χιλιάδες και απώλεια αντίστοιχων εσόδων στην Εθνική οικονομία.
Στο απόσπασμα του χάρτη της Πρότασης του Δήμου Δελφών από το λιμάνι του Δελφικού Τοπίου:
- Tο βέλος Α δείχνει την περιοχή ΜΖ (μωβ διαγραμμισμένο) τις εγκαταστάσεις βωξίτη στο Λαρνάκι εντός Ζώνης Β το μεγαλύτερο τμήμα των οποίων έχει κατασκευαστεί χωρίς καμία έγκριση για το Δελφικό Τοπίο. Στην κυριολεξία αγνοώντας προκλητικά τον Νόμο που εφαρμοζόντανε σε όλους εμάς τα «κορόιδα» αλλά δεν ίσχυε για αυτούς. Τρία παραλιακά χιλιόμετρα Δελφικού Τοπίου ορατά από παντού εκατέρωθεν της Εθνικής Οδού.
- Το βέλος Β δείχνει την πρόταση του Δήμου Δελφών για χαρακτηρισμό των από 40 χρόνια εγκαταλειμμένων εγκαταστάσεων της ΕΛΜΙΝ (πρώην Σκαλιστήρι), εντός της Ζώνης Β’, ως νέα μεταλλευτική περιοχή με όνομα της χρήσης το ΠΕΠΔ6 (κόκκινο χρώμα). Στην αντίστοιχη λίστα στο ΠΕΠΔ6 η χρήση λέει (ειρωνικά για τα 40 χρόνια μη λειτουργίας) «ΕΝΕΡΓΕΣ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΕΙΣ». Η περιοχή δηλαδή όπου η φύση έχει αποκαταστήσει το τοπίο και μένουν ως ασχήμια μόνο τα ερείπια τσιμέντου και σιδεροκατασκευών, αντί να απομακρυνθούν και τα ερείπια και να περάσει η περιοχή στην νέα εποχή, να γίνουν ένα δεύτερο Λαρνάκι κυριολεκτικά μέσα στην «φάτσα» της πόλης και του λιμανιού.
- Το βέλος Γ δείχνει την πρόταση του Δήμου για ένα τεράστιο φωτοβολταικό πάρκο στην ιδιόκτητη έκταση της S&B (περιοχή ΠΕΠ2 πράσινο διαγραμμισμένο) επίσης εντός της Ζώνης Β’, ορατό από τα πλοία που προσεγγίζουν το λιμάνι και τα οχήματα που διέρχονται από την Ε.Ο. να συμπληρώνει την θέα των εγκαταστάσεων βωξίτη για πολλά χιλιόμετρα οδικής διαδρομής μεταξύ Ιτέας - Γαλαξιδίου.

Και ίσως δεν είναι μόνο αυτά.
Στο απόσπασμα της πρότασης του Δήμου που ακολουθεί από την περιοχή Άμφισσας, ακριβώς δίπλα στους οικισμούς Σερνικάκι, Αγ. Κωνσταντίνος, Αγ. Γεώργιος και ακόμα και δίπλα στην Άμφισσα η σημερινή Δημοτική Αρχή έχει ψηφίσει τον Φεβρουάριο του 2013 τις περιοχές ΠΕΠ5Α (με κίτρινο χρώμα) εντός Δελφικού Τοπίου χαρακτηρίζοντας την χρήση ως «ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΓΗ». Στις περιοχές δηλαδή ανάμεσα στους οικισμούς και στο πανέμορφο βραχώδες ανάγλυφο πάνω από αυτούς (και μαζί και με αυτό σε κάποια σημεία) που αποτελούν ένα από τα ομορφότερα φυσικά στοιχεία του Δελφικού Τοπίου και που κυριαρχούν στην θέα του επισκέπτη που διέρχεται την Ε.Ο. επί πολλά χιλιόμετρα μεταξύ Άμφισσας και Ιτέας. Γνωρίζοντας όλοι όσοι κατοικούμε εδώ ότι αυτές οι περιοχές σε ένα μεγάλο μέρος τους είναι βράχια και άγρια δασική έκταση προκύπτει αρχικά το ερώτημα για πια αγροτική γη μιλάνε; Το ερώτημα συμπληρώνεται από το γιατί δεν έχει τον ίδιο χαρακτήρα και όλη η αγροτική γη του ελαιώνα; Αν συμπληρωθεί ο προβληματισμός από το ότι στο κείμενο της πρότασης δεν προκύπτει εύκολα η σκοπιμότητα ενός τέτοιου χαρακτηρισμού, μπορούμε να κρατήσουμε τα εξής. Στην σχετική χωροταξική Νομοθεσία, στον χαρακτηρισμό «Αγροτική γη» περιλαμβάνεται και η δραστηριότητα της εξόρυξης. Όλοι έχουμε ακούσει ότι σε αυτές τις περιοχές έχουν εντοπιστεί κοιτάσματα βωξίτη και υπάρχουν αναφορές για συνιδιοκτησία της S&B στους τίτλους του Εθνικού Κτηματολογίου. Ο καθένας λοιπόν μπορεί να κρατήσει τον προβληματισμό στο «ποιες πόρτες ανοίγει» αυτός ο χαρακτηρισμός βράχων και δασικής έκτασης ως «ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΓΗ» εντός Δελφικού Τοπίου.

1 σχόλιο:

  1. Φίλε, αν η φωτογραφία που δείχνεις έχει σχέση με το Δελφικό τοπίο καθώς και με την κοιλάδα του Απόλλωνα, τότε εγώ είμαι αστροναύτης. Αυτό που δείχνεις είναι ο ελαιώνας της Ιτέας!!!! Το Δελφικό τοπίο ξεκινά από την σημερινή Αράχωβα και προς τα κάτω. Πρέπει να βάλεις φωτογραφία ανάποδα. Από κάτω προς τ’ απάνω δηλαδή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σας ευχαριστούμε για τα σχόλια σας. Θα παραμένουν αναρτημένα, εφ' όσον είναι κόσμια.